Bell-609 (1996)
Technické údaje (V-22 / XV-15)
Osádka: 1, nebo 2
Kapacita: 6-9 pasažérů, 2500 kg náklad
Rozpětí: 11,7 m
Průměr rotoru: 7,92 m
Délka: 13,3 m
Šířka s rotory: 14,1 m
Výška: 6,6 m (5,1 m u ocasu)
Průměr rotoru: 7,92 m
Plocha rotorů: 98,53 m²
Hmotnost prázdného stroje: 4 765 kg
Vzletová hmotnost: 21 500 kg
Maximální vzletová hmotnost: 7 600 kg
Pohonné jednotky: 2 × Pratt & Whitney Canada PT6C-67A turboshaft, 1,940 shp (1,447 kW) každý
Výkony
Maximální rychlost: 510 km/h
Cestovní rychlost: 465 km/h
Dolet: 1 390 km
Dostup: 7 620 m
Stoupavost: 7,62 m/s
Plošné zatížení rotorů: 77 kg/m²
Další info: https://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW609
Sikorsky S-69 / XH-59A (1973)
Princip spočívá v použití dvou skupin pohonných jednotek, jedné pro vyvození vztlakové síly a druhé pro dopředný pohyb. V zásadě se výzkum v této oblasti ubíral dvěma směry. U prvního, jednoduššího řešení, rotor slouží jen k vyvození vztlaku při svislém vzletu a přistání, kdy spotřebuje většinu výkonu motoru, zatímco s rostoucí dopřednou rychlostí se stále více uplatňuje vztlak na pevné nosné ploše a rotor je odlehčován. Princip je znám již od roku 1938, kdy jej zveřejnil dr. J. Bennett. Realizace se však dočkal až po 2. světové válce.
Technické údaje
Osádka: 2
Délka: 12,42 m
Výška: 4,01 m
Průměr rotoru: 10,97 m
Maximální vzletová hmotnost: 11 000 kg
Pohonné jednotky:
2 × Pratt & Whitney J60-P-3A turbojet, 3,000 lbf (1.350 kN) each
1 × Pratt & Whitney Canada PT6T-3 Turbo Twin Pac turboshaft, 1,825 hp (1,360 kW) (or 1,500 hp)
Výkony
Maximální rychlost: 518 km/h
Cestovní rychlost: 185 km/h
Dostup: 4 570 m
Další info: https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_S-69
AeroFex Bike (2008)
"Představte si osobní létání tak intuitivní, jako kdybyste řídili kolo," stojí na webu společnosti, který svým strohým designem vrací návštěvníky zpátky do devadesátých let. Ani samotné vznášedlo zatím od pohledu nenadchne - u prototypu, který si máte možnost prohlédnout na youtubovém videu, převažuje funkčnost nad krásou. Tvoří ho dva silné, polohovatelné rotory namířené k zemi a pilot, usazený podobně jako na motorce, řídí celý stroj náklony vlastního těla. Vznášedlo se umí samo stabilizovat a vyvine prý rychlost až 50 kilometrů v hodině. Oproti letadlům i klasickým terénním vozidlům má přitom jednoznačnou výhodu. Umí překonat prakticky jakýkoliv terén, ale zároveň se dostane dostatečně blízko zemi, aby umožnilo detailní průzkum okolí. Elegantně to shnul zakladatel firmy Mark De Roche: "Berte to jako možnost snížit letovou výšku na úroveň čtyřkolek," řekl serveru InnovationNewsDaily.com. Mohlo by tak v budoucnu nahradit například současné čtyřkolky, jež si v některých zemích (včetně USA) oblíbily pohraniční stráže.